Тиждень тому в центрі Києва сталося пограбування інкасаторського автомобіля. Невідомий злочинець скористався незамкненими дверима авто, взяв пакети з грошима. Прямо під час планової інкасації банківського відділення. Взяв і… зник в розташованій поруч парковій зоні. Про інцидент написали ЗМІ з посиланням на прес-служби МВС України і банку. У поліції 22 липня відкрили кримінальне провадження за фактом події. І буквально в цей же день – бувають же збіги – надіслали до нашої Федерації нагадування про очікуване нормативне посилення вимог до інкасаторських авто. Мовляв, в Україні спостерігається зростання кількості злочинів, пов’язаних з незаконним обігом вогнепальної зброї, боєприпасів, а тому безпека самих охоронців потребує додаткових зусиль.

Автор: Вячеслав Павлів, віце-президент Української Федерації Професіоналів Безпеки

Загалом, саме час зараз звернути увагу: навіть професіонали-інкасатори, які мають спеціальні знання і підготовку, не завжди здатні захистити броньоване авто, яке знаходиться під цілодобовим наглядом МВС України. Проблематику почастішання викрадень автомобілів поліції залишу без коментарів. Проблема ясна, замислимося, хто винен і що робити власникам транспортних засобів?

Насамперед, освіжимо в пам’яті офіційні рекомендації поліції про те, як захистити авто від угону – пам’ятки на цю тему неважко відшукати в Інтернеті. Узагальню їх зміст з деякими, на мій погляд, принциповими уточненнями. Отже, рекомендується:

1. Зачиняти двері, залишаючи автомобіль, не залишати в салоні ключ запуску авто, документи, сумки, інші речі. Перевіряти надійність зачинення дверей і вікон, навіть якщо залишаєте транспортний засіб «на хвилинку» або «на пару метрів». А з урахуванням криміногенної ситуації в Україні саме час подбати і про те, щоб двері і вікна авто були блоковані навіть тоді, коли Ви – за кермом. Траплялося, що водіїв викидали з машин прямо на перехрестях! У нормативах забезпечення безпеки перших осіб, наприклад, сказано, що вікна при русі мають бути щільно зачинені (ледь одчинені – у виключних випадках).

2. Не лишати машину без нагляду в місцях великого скупчення транспорту і людей (в тому числі – на парковках біля супермаркетів) на довгий час. Не паркуватися в неосвітлених і недоступних для огляду місцях, а також – поза охоронюваними місцями для зупинок і парковками. За оцінками поліції, зазвичай викрадення відбуваються в темний час доби, частіше – насвітанку. До того ж – якщо хто не в курсі – не рідкість у наш час збройні розбійні напади на трасах Київ-Харків, Київ-Львів, Київ-Одеса на водіїв, які ночують в автомобілях на неохоронюваних територіях. У таких ситуаціях звичайні двері і вікна, навіть щільно зачинені, не врятують. Вікна повинні бути броньованими або, як мінімум, укріпленими. Ще краще – спланувати маршрут правильно і завчасно, щоб уникнути нічних переїздів (які самі по собі є ризикованими, особливо для початківців водіїв), а також ночівель на парковках, які не захищені. Вочевидь краще ставити авто на стоянках, що охороняються (а в ідеалі – в свій гараж, де підвищується захищеність не тільки від злодіїв, а й від негоди). Доцільно також використовувати автомобільний реєстратор і системи цілодобового GPS-моніторингу – джерела достовірних відомостей про те, що відбувається з автомобілем і архіву подій. Такий архів в разі інциденту може слугувати доповненням до доказової бази.

3. Обладнати авто електронними системами проти викрадення і не забувати користуватися ними. Відомо, що, якщо викрадач не може запустити стартер за пару хвилин, то він, швидше за все, залише місце злочину ні з чим. При цьому необхідно враховувати, що досвідчені викрадачі відстежують всі новинки протиугінних систем, вивчають їх слабкі місця і навіть мають зв’язки з окремими СТО або співробітниками СТО, які такі системи встановлюють. Лише в Києві, за відкритою інформацією МВС України, діє кілька злочинних груп, оснащених код-грабберами та іншими пристроями, що дозволяють нейтралізувати чимало (зокрема – й нових) систем сигналізацій. Особисто я поєдную заводську і додаткову протиугінні системи, розуміючи, що як одна, так і друга – це не панацея від угону, а спосіб мінімізації ризику. Можливо не зайве розмістити на кузові авто наклейку, що інформує про наявність протиугінних систем. У МВС України зазначають, що цей психологічний хід може сприяти профілактиці викрадення. А ось уточнення, якою саме охоронною системою оснащено авто, може бути зайвим, навіть недоцільним.

4. Механічні блокіратори – важливе доповнення до електронних протиугонних систем і сигналізації. Блокаторів та інших «секретів» відомо безліч з «дідівських» часів, зазвичай їх встановлюють на кермо, на коробку перемикання передач або інтегрують до системи запалювання. Поширене в Україні використання спеціальних гайок, болтів для кріплення коліс, щоб утруднити їх несанкціоноване знімання, маркують покришки й диски. А я зі свого боку рекомендую використовувати… армовану гуму. Лише тоді – коли грабіжники пробивають колеса або навіть стріляють по ним – Ви зможете відчувати себе відносно безпечно і продовжувати рух. Не забудемо також про завчасну (ну, щоб без черги до СТО) сезонну заміну шин і контроль їх якості.

5. Переконатися в справності автомобіля перед початком руху. Додам до цього: переконатися, що поруч з автомобілем немає підозрілих осіб, перш ніж сісти в салон або відкрити гараж. Особливо – в темний час доби або в безлюдному місці. Нагадаю також, що в Україні крім прав власності (володіння) майном, діють норми, які зобов’язують забезпечити його збереження. Відповідно в разі викрадення необхідно невідкладно повідомляти про крадіжку відповідним органам. Чим швидше будуть зорієнтовані наряди поліції – тим менше у злочинців шансів залишитись непоміченими на викраденому авто. Робота «за гарячим» істотно підвищує ймовірність розкриття злочину.

Замість резюме: розповідаючи про безпеку водіїв і їх автомобілів, найчастіше забувають про найголовніше – Правила дорожнього руху. Їх важливо знати, їх потрібно дотримуватися і… не купувати водійські посвідчення! Лише тоді Ви будете в безпеці на дорозі, коли навчитеся її «читати». Це приходить з правильним водійським досвідом. Але навіть такий досвід не повинен розвантажувати, звільняючи водія від ременів безпеки, наявності в автомобілі аптечки і вогнегасника. (Вогнегасник, до слова, в критичній ситуації може виявитись засобом захисту не тільки від вогню, але й від нападників – закон цього прямо не забороняє.) ПДР можна і потрібно частіше перечитувати. По-перше, правила з часом коригуються, по-друге – невблаганна статистика: в моторошні аварії частіше потрапляють водії зі стажем від двадцяти років, а не новачки.

Переклад публікації з авторського блогу на LB.ua