Олександр Козлов про логістику та людський фактор

0
67

Витяги з авторської публікації “Логістична безпека підприємства: як мінімізувати вплив людського фактора” в Журналі головного інженера №2 (лютий 2019).

Декілька доу — непомітних моторних човнів — на швидкості 20-27 вузлів (близько 50 км/год) обходять з усіх бортів величезне морське судно. З десяток кремезних темношкірих хлопців за допомогою нехитрих мотузяних драбин потрапляють на борт і примушують капітана вповільнити хід, починаються переговори. Типова логістична ситуація для акваторії Сомалі. У схожий спосіб 2017-го року сучасні корсари захопили нафтовий танкер зі Шрі-Ланки… Збитки транснаціональних компаній від піратів — 5–10 млрд. доларів США щороку, за оцінками міжнародної організації Ocean Beyond Piracy. Спільних зусиль військово-морських сил країн НАТО, Китаю, Індії недостатньо, щоб виправити цю прикру ситуацію.

Автор: Олександр КОЗЛОВ, консультант із впровадження інтегрованих систем безпеки

Іще одна характерна ситуація – Сьєрра-Лєоне. В цій країні, де війна не припиняється десятиліттями, транспортна логістика – авіаперевезення та дорожні маршрути поміж джунглів – під контролем миротворчих сил ООН, що багато в чому сприяє профілактиці несанкціонованого експорту алмазів, урана, алюмінія та інших корисних копалин. Але навіть в цьому випадку на 100% не виключений сумнозвісний людський фактор.     

КАДРИ ВИРІШУЮТЬ

При організації та забезпеченні логістичної безпеки підприємства неминучий «морський бій» із «сомалійськими піратами». Не в буквальному сенсі, звичайно ж.

Образний, але разом з тим типовий приклад — система відеомоніторингу складу фіксує несанкціоноване проникнення. Проте звернення в поліцію з цього приводу — це, найчастіше, управлінське рішення. Можливо, не буде зайвим спершу переконатися, що облік матеріальних цінностей, які зберігаються на складі, здійснювався належним чином.

Зазвичай персонал підприємства чудово ознайомлений зі станом справ на об’єкті, що охороняється. І саме внутрішні (а не тільки і не стільки зовнішні) ризики необхідно виявити та мінімізувати при забезпеченні безпеки логістики. Інакше є ризик, що точкове, локальне рішення однієї проблеми спровокує появу іншої — більш серйозної. Це саме той випадок, коли універсальне рішення неможливе.

Ще один простий і близький до життя приклад: сучасна охоронна система контролю та управління доступом виявляє систематичні прогули відповідального співробітника. Приймається рішення про його звільнення. Але… це не значить, що система безпеки логістики на 100% ефективна. Навіть більше: звільнення прогульника може підтвердити її стовідсоткову неефективність, якщо згодом з’ясується, що його дядько — начальник департаменту закупівлі основного замовника продукції підприємства.

Тому до підбору кадрів варто підходити відповідально і технологічно.

ІНЖЕНЕРНИЙ МЕЙН-СТРІМ

Організація та впровадження системи логістичної безпеки підприємства вимагають врахування багатьох чинників: галузевої специфіки, індивідуальних особливостей компанії, поточної ринкової ситуації тощо. Типові помилки у процесі впровадження системи логістичної безпеки — точкові, несистемні, несвоєчасні рішення; реагування на наслідки проблеми замість роботи на її упередження.

Зайва бюрократизація логістики — також не вихід, це може призвести до небажаних наслідків: розбалансування виробництва, порушення ритмічності поставок продукції споживачам, пошук «крайніх» поміж керівників підрозділів компанії.

Важливо розуміти, що розбудова системи безпеки однієї підсистеми, наприклад, складування, може не дати ефекту і навіть необґрунтовано збільшити витрати підприємства, якщо є прогалини в секторі транспортної логістики. Арбітражні суди РФ, наприклад, у 2016-2018 роках розглядали тисячі справ за фактами повної втрати вантажу. Загальні збитки підприємств перевищили 500 млн. доларів щорічно при середній вартості вантажу 100 тисяч доларів. Що характерно, на шляху з пункту А в пункт Б здійснювалась і технічна, і фізична охорона вантажів. Але, як виявилося, в товарних накладних пункт Б був указаний неправильно.

Насправді ні технічні засоби охорони, ні фізичні, ні навіть їхня сукупність не дозволяють забезпечити безпеку логістики раз і назавжди. У цьому випадку необхідний комплекс заходів з інтеграції технічних систем безпеки підприємства базами даних систем автоматичного обліку різних його підрозділів. При цьому ключовою метою управління ланцюжками поставок (Supply Chain Management) найчастіше є мінімізація витрат без шкоди для виробництва та якості продукції, що випускається. Інтегровані логістичні моделі, у свою чергу, осмислюються в рамках управління ризиками (Risk Management) і прийняття рішення топ-менеджментом.

Так у Японії, Німеччині, Швейцарії, Нідерландах, США, Сінгапурі, меншою мірою в Китаї та інших країнах набирає обертів автоматизація логістичних процесів, яка виключає з них людський фактор.